7 tips voor mooie matches
23 maart 2015

Ken je het? Je had gisteravond een netwerkbijeenkomst, je hebt interessante gesprekken gevoerd en dan…. word je weer opgeslokt door de waan van de dag. Drie weken later lijkt het al niet meer zo relevant om nog iets te doen met deze contacten. En wat had je ook al weer afgesproken? In dit artikel lees je hoe je een zorgvuldige follow up doet zonder dat het veel tijd kost.

Netwerken staat of valt met de follow up. Laat je de opvolging achterwege dan gaat ook de tijd die je geïnvesteerd hebt in de netwerkavond daarmee verloren. Maar wat nog erger is, de eerste goede indruk die je hebt gemaakt op de netwerkavond  is drie weken later volledig teniet gedaan door het gebrek aan follow up. Negatief gesteld word je daarmee zelfs een onbetrouwbare persoon voor de ander. En daar wil niemand mee samenwerken, laat staan iets bij kopen of warm aanbevelen bij een relatie. Mensen doen zaken met mensen die ze kennen, aardig vinden en vertrouwen (know-like-trust). De follow up van de netwerkbijeenkomst is de start van de opbouw van een relatie. Met deze tips doe je een zorgvuldige follow up zonder dat het al teveel tijd kost. Je maakt daarbij goed gebruik van instrumenten die je al hebt.

7 tips voor mooie matches

  1. Kom je afspraken na. In de eerste fase van een relatie draait alles om vertrouwen. Heb je wat beloofd, zoals een artikel toesturen, een naam van een relatie doorgeven, een uitnodiging voor een event toesturen, doe het dan ook binnen drie dagen nadat je elkaar ontmoet hebt. Een handige tip is om de dag na je netwerkevenement minimaal 1-2 uur tijd in te plannen om de follow up acties te doen.
     
  2. Hanteer de 3 dagen, 3 weken, 3 maanden regel. Relaties bouwen kost tijd. Kortom, zit er niet te opdringerig, maar ook niet te nonchalant in. Hoe kan deze regel er in de praktijk uitzien? Binnen 3 dagen kun je bijvoorbeeld iemand uitnodigen op LinkedIn en gaan volgen op Twitter, binnen 3 weken stuur je een artikel, blog, e-book of iets dergelijks wat passend is bij de situatie van de persoon, binnen 3 maanden heb je een ‘koffiegesprek’ met elkaar om meer in detail te verkennen of er ergens samenwerkingsmogelijkheden zitten.
     
  3. Persoonlijke uitnodiging op LinkedIn. Natuurlijk nodig je degene die je ontmoet hebt binnen 3 dagen uit om te connecten op LinkedIn. Doe dit altijd met een persoonlijke tekst waarin je refereert aan waar je elkaar ontmoet hebt, waarover je met elkaar gesproken hebt of wat jullie gemeenschappelijke interesse is. Kortom, probeer de verbinding ook virtueel te maken. De standaardtekst van LinkedIn “ I like to add you to my personal network” toont geen enkele persoonlijke aandacht en is dus een gemiste kans voor het opbouwen van een relatie. Als de ander je uitnodiging geaccepteerd heeft, blader dan eens door zijn/haar LinkedIn netwerk en kijk of jullie gemeenschappelijke connecties hebben. Refereer daar aan in een persoonlijk bericht en ontdek waar jullie deze persoon van kennen, Ook kunnen er mensen tussen zitten waar jij graag mee in contact zou komen. Als je relatie zich wat verder ontwikkeld heeft kun je dat ook gerust vragen. Hanteer hier echter wel een gepaste snelheid.
     
  4. Ga de ander volgen op social media. Check of  jouw contact op Twitter zit en ga hem/haar binnen 3 dagen volgen. Uiteraard kun je ook andere social media checken, zoals Facebook (zakelijk), Pinterest, Instagram, YouTube, etc. Meestal volgt iemand , die je live ontmoet hebt, je ook terug. Lees vervolgens met oprechte interesse zijn/haar tweets of posts en reageer erop. Maak eens een compliment, markeer een tweet als favoriet, like of deel een bericht, kortom  laat merken dat je ook virtueel interesse toont in waar iemand mee bezig is. En de ander leest natuurlijk ook jouw relevante uitingen op social media. Zonder extra tijdsinvestering deel je zo al kennis en ervaring via social media met elkaar. Je ontdekt elkaars expertisegebieden. Virtuele contactmomenten helpen ook om de gaten te vullen tussen live ontmoetingen.
     
  5. Laat de ander zich aanmelden voor je nieuwsbrief en doe dat zelf ook. Vraag je netwerkcontact direct of binnen de 3 weken termijn of hij/zij geïnteresseerd is in het ontvangen van je e-mail nieuwsbrief. Stimuleer dat iemand zich daar voor inschrijft en doe dat andersom ook . Zo werk je op een goede manier aan het uitbreiden van je lezersbestand. Deze nieuwsbrief maak je toch al, hoe meer geïnteresseerde lezers, hoe meer rendement je  hebt van de tijd die je in dit instrument investeert.
     
  6. Van netwerkcontact naar kennismakingsgesprek. Veel mensen willen in netwerken veel te snel; van visitekaartjes uitdelen en dan direct naar zaken doen. En zo werkt het niet, relaties ontwikkelen zich altijd via de ‘know-like-trust’ trap. De logische vervolgstap na een netwerkcontact is een kennismakingsgesprek. Ik noem het ook wel eens het ‘koffiegesprek’. Dat duurt een uur en daarin kun je wat uitgebreider verkennen wat de ander precies doet en waar mogelijke haakjes zitten. En haakjes gaan zeker niet alleen over direct samen zaken doen, het kan ook gaan over een nieuwe samenwerkingsvorm, informatie delen, een aanbeveling/contact leggen in je eigen netwerk, gastbloggen voor elkaar, het helpen vervullen van een vacature, elkaar versterken op social media en nog honderdduizend andere creatieve manieren om elkaar te inspireren en vooruit te helpen.
     
  7. Kom tot een gezamenlijke conclusie of er een match is en waar die precies zit. Een valkuil in het koffiegesprek is dat beide partijen zich wel voorstellen maar daarna niet goed samen de mogelijke haakjes verkennen. Dit vraagt creativiteit en openheid over wat je nodig hebt. Maak een koffiegesprek dus altijd zo concreet mogelijk. Het is pas klaar als je beiden met Ja of Nee antwoord kunt geven op de vraag: “Kunnen wij iets voor elkaar betekenen en zo ja, wat dan precies?” Is het antwoord ‘Ja’ dan komen er na het koffiegesprek uiteraard vervolgafspraken. Uit het hierboven genoemde koffiegesprek kan ook komen dat er, ondanks een eerste klik, niet echte concrete haakjes zijn. Of niet nu. Spreek dat ook gewoon uit, draai niet om de brij heen. Het heeft namelijk niks te maken met het feit of je de ander aardig vindt of niet. Je hebt een klik, je kent elkaar nu, volgt elkaar virtueel en dat kan nooit kwaad.


Ik wens je veel inspirerende netwerkcontacten toe, zowel virtueel als fysiek. Met deze 7 tips wordt het gemakkelijker om tot mooie en relevante matches te komen. Heb je zelf nog aanvullende netwerktips? Laat dan hieronder een reactie achter.

Marianne Carrière van Lumin in Breda is trainer, coach en communicatie-adviseur. Zij netwerkt zelf ook actief, zowel fysiek als virtueel. Deze blog schreef zij naar aanleiding van de Zakelijk Speeddaten sessie die Lumin organiseerde  voor regionale ondernemers. Lumin helpt medewerkers en ondernemers o.a. met trainingen of individuele coaching in ‘succesvol netwerken’.

Reactie toevoegen