Succesvol netwerken
2 maart 2015

Op een netwerksessie jezelf in 2 minuten goed voorstellen, dat vinden veel mensen lastig. Met deze 5 tips lukt het.

Een elevator pitch is een betoog van maximaal 2 minuten waarin je jezelf of een idee overtuigend verkoopt. Ongeveer de tijd die je in een lift hebt voor je gesprekspartner weer uitstapt.

Wat vertel je in een elevator pitch?

Je vertelt kort en krachtig:

  • Wie je bent. (leg je eigen werk uit, niet je functietitel of de hele organisatie. Het gaat om jou!)
  • Waarom je doet wat je doet. (het ‘waarom’ is je drijfveer, je passie, waar word je blij van?)
  • Wat je te bieden hebt en voor wie dat interessant is. (het ‘wat’ in de vorm van een oplossing voor een probleem van de doelgroep)
  • Wat je bijzonder maakt. (het ‘hoe’ in de vorm van voordelen of een bijzondere werkwijze)
  • Wat je zoekt. (je hulpvraag, bijvoorbeeld nieuwe contacten in jouw doelgroep, kennis over X, een samenwerkingspartner in Y, een nieuw pand, iemand die ervaring heeft met systeem Z, sponsoring, financiering )

5 Tips die er voor zorgen dat mensen je nooit meer vergeten

  1. Ben authentiek.
    De basis van netwerken ligt bij jezelf. Mensen doen zaken met mensen, blijf dus vooral jezelf en praat meer over jezelf dan over het bedrijf. Je bent namelijk het bedrijf. Dat geldt natuurlijk zeker  voor ondernemers maar ook voor medewerkers die zich als echte ambassadeurs opstellen. Wees eerlijk en transparant, een netwerkstijl die juist ook wat meer introverte mensen prima past.
  2. Stem af op je doelgroep.
    Durf je elevator pitch aan te passen aan de doelgroep. Het maakt veel uit of je met mede-ondernemers netwerkt of met mogelijke klanten of in een vakvereniging. Ook wat je zoekt (jouw hulpvraag) kan per netwerk verschillen.
  3. Bedenk vooraf wat je kunt ‘geven’.
    Netwerken mag nooit een banale ‘visitekaartjes-uitwissel-sessie’ worden. Netwerken is geven & nemen. Bedenk dus wat je gratis te vergeven hebt en biedt dit actief aan in je elevator pitch. Hoe kun je anderen helpen? Dat kan zijn op het gebied van kennis, specifieke talenten, relaties, ervaring (met een doelgroep, branche, product, systeem, leverancier, etc.).
  4. Oefen hardop.
    Zeg je elevator pitch een paar keer hardop op tegen de spiegel of in de auto. Net zo lang tot het echt lekker je eigen verhaal is, in je eigen woorden en waar je trots op bent. Hoe tegenstrijdig het misschien ook klinkt, door goede voorbereiding ontstaat er juist ruimte voor enthousiasme en een spontane twist.
  5. Eindig met een duidelijke hulpvraag.
    Mensen vinden het fijn om een ander te kunnen helpen. Ben dus zelf duidelijk in wat je zoekt. Dat kan niet concreet genoeg zijn. Daar staat tegenover dat je ook oprecht bereid moet zijn om de ander te willen helpen met zijn/haar hulpvraag.

Reactie toevoegen