Regionale Rabobank voorop in het Nieuwe Werken
4 april 2016

Een taakgerichte, hiërarchische organisatie met vaste regels en procedures wilde veranderen naar een lerende cultuur waarin medewerkers samenwerken op basis van eigen verantwoordelijkheid en vertrouwen. Een duidelijke cultuuromslag! En dat alles in een nieuw pand dat ingericht werd voor Het Nieuwe Werken (HNW). Rabobank Nederland is voorloper met HNW. Deze regionaal opererende Rabobank wilde graag in de voorhoede zitten.

 

 

Lumin dacht mee over de aanpak en maakte daarna een interne communicatie campagne (met een advies en draaiboek voor informatiesessies voor het personeel, een digitale test waarmee medewerkers konden ontdekken wat voor soort veranderaar zij zijn en een postercampagne). De HNW transformatiemanagers kregen een training feedback geven en leerden hoe zij verandergesprekken over HNW kunnen voeren (en daarbij omgaan met twijfels en weerstanden).

Resul​taat

Fase 1 is afgerond met positieve resultaten zichtbaar en voelbaar: mensen laten hun vaste werkplek los, gaan papierloos werken, leggen makkelijker contacten met collega’s en ervaren een betere sfeer op de werkvloer. Onlangs verscheen in een intern magazine, dat door Lumin samen met de bank werd ontwikkeld en geproduceerd, dit artikel over hoe het invoeren van HNW bij deze lokale bank werd ervaren door de medewerkers.

Reactie toevoegen